Als je op zoek bent naar een camper is het aanbod best overweldigend. Er zijn zoveel verschillende soorten, maten en modellen. De ene camper is de andere niet en elk model komt met zijn bijbehorende plus- en (kleine) minpuntjes. Wij geven je een lesje campers en gaan dieper in op de ‘half integraal’ en ‘integraal’ camper, zodat je een weloverwogen keuze kan maken voor jouw volgende aankoop.
- De integraal camper
- Voordelen integraal camper
- Nadelen integraal camper
- De half integraal camper
- Voordelen half integraal camper
- Nadelen half integraal camper
- Hoe zit het met de kosten?
De Integraal camper
Als je op zoek bent naar een luxe en comfortabel reisvoertuig, Dan kom je al snel uit bij de integraal camper. In dit type camper maakt de bestuurderscabine deel uit van de opbouw (integraal), wat betekent dat deze zorgvuldig is geïntegreerd in het design. Daarmee lopen deze ruimtes vloeiend in elkaar over.
Voordelen van een integrale camper
- Ruimtelijke cabine
- Goede aerodynamica
- Goede stabiliteit en langere wielbasis
Laten we aftrappen met de absolute pluspunten van een integraal camper. Want die zijn er in veelvoud. We sommen er een aantal voor je op die je mee kan nemen bij je definitieve keuze. Allereerst heeft een integraal camper een heel ruimtelijke cabine waardoor veel leefruimte beschikbaar is en het een openlijk gevoel geeft. Daarnaast heeft en integraal camper een hele goede aerodynamica door de vloeiende vorm van het voertuig. Deze vloeiende vorm resulteert in brandstof besparing, betere stabiliteit en minder windruis. Deze vorm biedt ook een langere wielbasis. Dit biedt een comfortabele rijervaring.
Nadelen van een integrale camper
- Hoge aanschaf- en onderhoudskosten
- Manoeuvre belemmering
- Hoog brandstofverbruik
Geen enkele aankoop komt zonder nadelen. Daarom bespreken we deze ook zodat je een goede afweging kunt maken voor je overgaat tot de aankoop van jouw camper. Allereerst komt een integrale amper met een hoge aanschafprijs. Daarnaast komen er ook hoge onderhoudskosten kijken bij een camper. Dit kan een belemmering zijn voor een hoop mensen. Ook is een integrale camper groter en langer dan andere camper modellen. Dit kan voor problemen zorgen tijdens het manoeuvreren op kleine weggetjes, stadscentra en kleinere campings. Ook komt er bij het model van een integrale camper een hoog brandstof verbruik kijken, omdat de modellen doorgaans zwaarder zijn.
✔ Meer weten over de integrale camper? Lees dan ook onze blog over het verschil tussen integrale en alkoofcampers
De halfintegrale camper
Ga je toch liever voor een wendbaarder en compactere optie? Dan is de halfintegrale camper zeker iets voor jou. Bij de halfintegrale camper, ook wel bekend als de semi-integraal camper, is het woon- en slaapgedeelte deels geïntegreerd met de bestuurderscabine van het voertuig. In tegenstelling tot de integrale camper heeft de halfintegrale camper wel cabine-overhang boven de bestuurderscabine.
De voordelen van een halfintegrale camper
- Verbeterde rijervaring
- Betere wendbaarheid
- Beter brandstofverbruik
Uiteraard komt de halfintegrale camper ook met een paar voordelen. Allereerst hebben halfintegrale campers over het algemeen een betere rijervaring dan andere modellen. Dit komt door hun compactere formaat en lagere luchtweerstand. Dit formaat resulteert in een betere wendbaarheid van het voertuig. Dit maakt het manoeuvreren op smallere wegen en drukkere plekken veel makkelijker. Daarnaast is de halfintegrale camper minder gevoelig voor windinvloeden tijdens het rijden. Dit zorgt voor een betere stabiliteit tijdens het rijden of het passeren van vrachtwagens en grote voertuigen. Tot slot is een halfintegrale camper lichter dan andere campermodellen. Dit zorgt voor een efficiënter brandstofverbruik.
De nadelen van een halfintegrale camper
- De cabine-overhang
- Beperkte stahoogte
- Minder ruimte-efficiënt
Ook hier belichten we de nadelen van de halfintegrale camper zodat je de juiste aankoop kan maken. Om te beginnen zorgt de cabine-overhang dat het interieur minder ruimtelijk aanvoelt in vergelijking met een integrale camper. Ten tweede heeft een halfintegrale camper een beperkte stahoogte. Dit komt wederom door de cabine-overhang. Dit kan nadelig zijn voor lange personen en kan het tekort doen aan het comfort van de leefruimte. Tot slot heeft een halfintegrale camper minder bruikbare leef- en opslagruimte doordat het model niet gestroomlijnd is zoals bij een integrale camper.
Hoe zit het met de kosten?
De aanschafkosten van zowel integrale als halfintegrale campers kunnen sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren zoals merk, model, leeftijd en extra voorzieningen. Toch voorzien wij onze blogs van een indicatie van de prijs op basis van ons aanbod.
Voor een nieuwe integrale camper moet je rekening houden met een prijsklasse van ongeveer €70.000 tot €200.000 euro. Voor een nieuwe halfintegrale camper kunnen de prijzen beginnen van van ongeveer €50.000 tot €150.000.
0 reacties