18 februari 2021
Door de enorme vraag naar campers en de vertraagde levering van chassis van Fiat lopen de leveringstijden van nieuwe campers fors op. Soms worden bestellingen zelfs geannuleerd. In een bericht op de website van Noorderzon Campers in Wolvega vraagt het bedrijf de klanten om begrip voor deze situatie. Een telefonische rondgang langs een aantal dealers leert dat het probleem breed speelt.
De problemen zijn ontstaan in Italië, waar de Fiat-fabriek als gevolg van de lockdown anderhalve maand gesloten is geweest. Naar verluidt draait de fabriek nog altijd niet op volle sterkte, terwijl koeriersdiensten in heel Europa zitten te springen om nieuwe busjes, om alle online bestelde spullen te kunnen afleveren.
Haye Nicolaij van Noorderzon Campers probeert zijn klanten te helpen door campers uit de voorraad te verkopen. “Maar dat houdt wel een keer op. En in een enkel geval kan dat echt niet, bijvoorbeeld als iemand een heel specifiek motortype wil hebben. Die camper is gewoon niet leverbaar.” De problemen leiden hoe dan ook tot vertraging. “Niet zo erg als een klant in mei op stap wil met een camper die pas in april wordt geleverd, in plaats van in februari, maar komen we later in het seizoen, dan kan het wel vervelend worden.”
Ook zijn collega Dirk Jan Averesch van Averesch Campers uit Rijssen offert zijn voorraad op. Volgens hem gaat het niet alleen om de chassis. “Natuurlijk, daar begint het mee. Maar ik zie dat Thetford op zoek is naar honderd man personeel. En je kunt een leuke airco van Truma hebben, maar de printplaat daarvan moet wel uit China komen. Er hoeft maar één ding te ontbreken en een camper kan niet worden geleverd.”
Koert Verhulst van Mobiledrôme & Partners in Oud Gastel ziet de bui de komende maanden wel hangen. “De problemen doen zich vooral voor bij de levering van de automaten. Laat daar nou juist de meeste vraag naar zijn.” Hij heeft nog geen bestellingen hoeven annuleren, maar moet soms wel klanten teleurstellen. “Ze willen een camper bestellen, die ze in juni willen hebben. Dan vraag ik: welk jaar? In 2022 gaat dat misschien lukken. De vraag is ongehoord groot, in heel Europa. Heel vervelend om nee te moeten verkopen.”
Het is lastig. “Maar we moeten niet overdrijven”, relativeert Nicolaij van Noorderzon. “De klanten hebben over het algemeen begrip en de branche mag eigenlijk niet klagen. Er zijn ergere dingen: je zal maar een restaurant hebben in deze tijd. Het is ook wel een beetje een luxeprobleem.”
Bron @NKC